Jsme skupina expertů na železniční systémy na FD.
V oblasti infrastruktury se ČVUT FD zabývá návrhem a dimenzováním železničních tratí a (zejména uzlových) stanic a železničního svršku a spodku s ohledem na provozní požadavky i ekonomickou efektivitu, tak, aby vlakové cesty zbytečně nezhoršovaly využití kapacity dráhy. Zabývá se rovněž problematikou designu nástupišť a přestupních terminálů veřejné dopravy a kombinovaných kolejových systémů (tram-vlak), čímž napomáhá objednatelům dopravní obslužnosti k vhodné formulaci požadavků na rozvoj infrastruktury, včetně odhadu investičních nákladů infrastrukturních staveb. Současně zohledňuje i vliv kolejové dopravy na životní prostředí z hlediska hluku a vibrací, emisí a exhalací, bariérového efektu staveb, migračních koridorů zvěře přes liniové stavby, chráněných území a procesů EIA a SEA včetně zapracování do územně plánovací dokumentace, například formou sdílených zón ve městech aj. Tradičně se v této oblasti věnuje též spotřebě energie v kolejové dopravě včetně využití alternativních pohonů vozidel (vodík, akumulátory).
ČVUT FD se dále zabývá numerickým modelováním a vědeckotechnickými výpočty v oblasti materiálů pro železniční svršek a zvyšování únosnosti železničního spodku.
Kromě technických a dopravně-technologických specializací je dalším těžištěm zájmu výzkumníků na ČVUT FD i cestující. Jsou navrhovány síťové provozní koncepty (i obecné metodiky pro jejich tvorbu) jak na celostátní (dálkové, včetně výhledového řešení s vysokorychlostní železnicí), založené zpravidla na principu integrálního taktového jízdního řádu (ITJŘ), tak i na regionální a aglomerační úrovni. Důraz je kladen na provozní integraci dálkové a regionální dopravy (a společné efektivní čerpání kapacity dráhy s nákladní dopravou), včetně respektování místních přestupních vazeb, a soulad se strategickými záměry krajských objednatelů dopravní obslužnosti. Na základě těchto znalostí je pak možno formulovat cílené středně- i dlouhodobé požadavky na železniční infrastrukturu, včetně prioritizace projektových záměrů. ČVUT FD se zabývá také plánováním veřejné dopravy v moderních souvislostech, tedy prognózou přepravních vztahů s pomocí SW PTV VISUM a ve spolupráci s Univerzitou Karlovou rovněž problematikou dopravního chování. Takto získané poznatky jsou využívány pro návrh vhodných forem nabídky mobility jako služby v rámci konceptu chytrých měst a regionů. ČVUT FD se zabývá i sběrem dat o preferencích cestujících z hlediska vybavení železničních vozidel, což napomáhá objednatelům formulovat funkční požadavky na vozidlový park vůči dopravcům.
Na ČVUT FD probíhá ve spolupráci s firmou AŽD Praha, s.r.o. vývoj vlakového expertního systému pro autonomní jízdu (VEXA). ČVUT FD se dále zabývá komunikací mezi železničním vozidlem a infrastrukturou a kyberbezpečností. V oblasti technické bezpečnosti (safety) se ČVUT FD systematicky zabývá komplexním managementem rizik dopravních procesů, včetně studie bezpečnosti provozu na železnici pro potřeby SŽ, s.o. z roku 2022. ČVUT FD se též zabývá jednotným přístupem k analýze rizik spojených se železničními přejezdy. Disponuje měřicí technikou pro možnost použití pro diagnostiku tratě či jejího okolí. Jedná se o metody 3D skenování, fotogrammetrie pomocí dronu (spolupráce s AŽD Praha, s.r.o.) či geodetické zaměřování a profesionální termokameru.
ČVUT FD se zaměřuje na problematiku moderních trendů v řízení a zabezpečení železničního provozu, včetně efektivního nasazení evropského zabezpečovače ETCS. V této oblasti realizuje jak původní výzkum, tak spolupráci s praxí. Pro praktickou výuku či demonstraci výsledků výzkumu a vývoje disponuje Dopravním sálem s instalovaným staničním a traťovým zabezpečovacím zařízením všech kategorií, propojeným původním informačním a řídicím systémem a doplněným modelovým kolejištěm pro simulaci jízd vlaků. ČVUT FD dále zajišťuje provoz Zkušební laboratoře Fakulty dopravní pro zkoušky železničního zabezpečovacího zařízení, včetně systému Eurobalise, a Certifikačního orgánu pro výrobky při Fakultě dopravní se zavedeným systém jakosti podle ČSN EN ISO/IEC 17065:2013, akreditovaným u ČIA, o.p.s. pod číslem 3196, s flexibilním rozsahem akreditace.
Na ČVUT FD vznikl původní Koncept Železnice 4.0 – vize komplexního digitálního řízení a zabezpečení železničního provozu, tj. technologické rozpracování vize „Inteligentní dopravní systémy na železnici“. Ta by měla vést k integrálnímu zabezpečovacímu zařízení a ke konceptu inteligentních vozidel, tedy vozidel, která budou díky palubním technologiím ETCS, ATO, GSM-R/FRMCS, 4G/5G umožňovat plné zabezpečení jejich jízdy, včetně její automatizace a optimalizace. Tento koncept odpovídá na otázku, jak kvalitně a za přiměřené náklady zabezpečit regionální železniční tratě, a umožnit tak jejich další rozvoj v rámci dopravního systému ČR. ČVUT FD se dále věnuje problematice umožnění provozování lehkých kolejových vozidel (tram-vlak) na železniční síti jako páteře regionální dopravní obslužnosti a problematikou interoperability topologického popisu železniční infrastruktury (tj. BIM s nižší úrovní podrobnosti), včetně převodu dat mezi referenční rozlišovací úrovní a odvozenými rozlišovacími úrovněmi, na základě konceptuálního systémového modelu UIC RailTopoModel a v souladu se společným formátem pro výměnu informací RailML (v součinnosti s projektem VEXA). S železnicí rovněž souvisí činnost Laboratoře odbavovacích a informačních systémů ve veřejné osobní dopravě. ČVUT FD se dále zabývá problematikou praktického výcviku strojvedoucích včetně vývoje vlastního simulátoru.
ČVUT FD je oficiálním členem mezinárodních organizací a platforem zaměřených na železnici:
a dále skupiny Digital Railway v rámci Národní technologické platformy Interoperabilita železniční infrastruktury, zabývající se tématy BIM, FRMCS, digitalizace správy, alternativní zdroje energie, cirkulární ekonomika, redukce hluku a vibrací.