Navrhovaný projekt kontinuálně navazuje a rozvíjí výsledky projektu CK01000043 Systém pro podporu síťové časové koordinace spojů v přestupních uzlech řešeného v letech 2020 – 2022 a zaměřeného na problematiku uzlové síťové časové koordinace. V systémech veřejné hromadné dopravy (VHD) však existuje i nemálo provozovatelů, kteří v některých podsystémech (tramvajová síť) preferují úsekovou síťovou časovou koordinaci nebo kombinaci obou druhů koordinací, na které navrhovaný projekt cílí. Hlavním cílem projektu je navrhnout kvalitativně vyšší stupeň síťové koordinační úrovně s možností integrace výsledků aktuálně řešeného projektu do výsledků navrhovaného projektu. Teoretické výsledky projektu budou validovány v podmínkách provozovatelů VHD na území měst Praha a Ostrava.
Hlavním cílem projektu je vývoj a provozní ověření funkčního vzorku zařízení ""Inteligentní konec vlaku“. Realizován bude zejména jeho přenosový, měřící, řídicí a napájecí systém. Celý systém bude ověřen v provozních podmínkách nákladní železniční dopravy. Výsledný funkční vzorek by měl obsahovat komponenty a funkční algoritmy umožňující realizaci prototypu a následné hromadné výroby komerčního výrobku, který by měl být zaveden jako interoperabilní prvek na železnicích EU.
Cílem projektu je navrhnout novou metodu hodnocení emisní hlučnosti železničního svršku (dále jen ŽS) v podobě výsledků NmetS a Gfunk.Principem bude kombinace optických a akustických snímačů v blízkém poli kontaktu kolejnice s nákolkem a okolkem, což umožní izolaci emisní hlučnosti samotného odvalování od ostatních jevů tvořících hluk při jízdě vlaku. Tak bude možné analyzovat a hodnotit akustickou emisi pouze samotného ŽS a bude možné průběžně, systematicky a neinvazivně sledovat kvalitu ŽS v projížděném úseku, a to v podstatně kratším čase než při statických metodách měření. Včasná detekce a sledování trendu emisní hlučnosti ŽS umožní optimalizovat údržbu a předcházet snížení životnosti kolejnice a nadbytečné hlukové emisi, přičemž forma detekce podpoří významně digitalizaci procesů.
Cílem projektu je zformulovat obecně použitelnou metodiku pro návrh efektivního síťového provozního konceptu dálkových linek na Rychlých spojeních a zejména na navazujících tratích. v souladu se závaznou legislativou, včetně postupu pro rozvržení těchto linek do homogenních a provozně efektivních souborů, kde každý soubor může být provozován jiným dopravcem. Metodika zkombinuje aplikaci matematických zákonitostí integrálního taktového jízdního řádu s omezujícími podmínkami vyplývajícími z koordinované konstrukce grafikonu pro více linek různých vrstev drážní osobní dopravy. Provozní koncept, navržený na základě aplikace metodiky, bude využit při přípravě oficiální Koncepce veřejné dopravy. Dále bude navrženo rozvržení těchto linek do ucelených provozních souborů.
Cílem projektu je zvýšení ochrany, odolnosti (resilience) a bezpečnosti prvků železniční infrastruktury vůči aktuálním a potencionálním budoucím ohrožením. Výzkum bude zaměřen zejména do oblasti (1) predikce významných ohrožení železniční infrastruktury a návrh technických opatření ke zvýšení ochrany měkkých cílů železniční infrastruktury a dopravní infrastruktury navazujících provozovatelů, (2) ochrany osob při evakuaci cestujících z prostor železničních stanic a (3) sdílení a poskytování informací o hrozbách a incidentech na prvky dopravní infrastruktury.
Projekt je zaměřen na analýzu a predikci dat produkovaných systémy veřejné dopravy běžně provozovaných v rámci dopravní obslužnosti integrovaných dopravních systémů. Unikátnost spočívá ve využití kombinace datových zdrojů multimodálního plánovače, systému dispečinku a zúčtovacího systému, schopnosti přiřazovat transakční a další informace ke konkrétnímu spoji ve skutečném čase jízdy. Projekt je naplánován na tři roky. V rámci projektu vznikne šest výstupů, které umožní data ukládat, analyzovat a predikovat, vznikne tak datové úložiště, tři SW nástroje pro analýzu a predikci dat, nástroj pro personifikaci multimodálního plánování a SW nástroj pro podporu operativního a strategického řízení VD, celé řešení bude v ověřeno provedením poloprovozu.
Hlavním cílem projektu je vytvořit systém pro podporu síťové optimalizace v oblasti veřejné hromadné dopravy tak, aby se při jejím plánování využívaly pokročilé výpočetní metody. Navržený optimalizační přístup bude popsán v metodice certifikované Ministerstvem dopravy. Je předpokládáno, že výsledky vytvořené v rámci projektu budou v posledním roce řešení projektu validovány na konkrétních případových studiích na území dvou měst (Praha a Ostrava), ve kterých hraje veřejná hromadná doprava klíčový význam z hlediska mobility obyvatelstva. Od vyšší úrovně koordinace se očekává zvýšení atraktivity a konkurenceschopnosti veřejné hromadné dopravy vůči individuální automobilové dopravě, která zejména ve velkých městech způsobuje značné negativní vlivy promítající se do kvality života obyvatelstva.
Cílem projektu je vývoj vlakového expertního systému, který bude nahrazovat rozhodovací procesy strojvedoucího na základě vyhodnocení definovaných vstupů. Příkladem těchto vstupů jsou výstupy z různých detektorů (překážek, požáru aj.) či ze systémů sledujících konfiguraci a stav jednotlivých modulů, trati (tunel, přejezd). Tyto vstupy systém dále porovná s drážními provozními pravidly a následně reaguje vysláním povelů dalším systémům vlaku. Rozhodovací algoritmy budou zohledňovat např. i psychosomatické vlastnosti strojvedoucích. Nedílnou součástí vývoje tohoto systému bude mj. systémová analýza, sběr dat, specifikace vstupů/výstupů včetně definice jejich rozhraní, vlastní návrh systému včetně architektury, implementace SW a matematická analýza pomocí pokročilých simulačních nástrojů.
Hlavním cílem projektu je vytvoření metodického postupu umožňující zavedení a provozování systematického výcviku strojvedoucích s využitím simulátorů kolejových vozidel v ČR. Výstupy z tohoto projektu budou přímo aplikovatelné do legislativního procesu získání a ověření odborné způsobilosti strojvedoucích a budou sloužit jako základní specifikace pro systematické zavedení tohoto procesu v ČR. Projekt realizuje prvním nutný krok k realizaci a naplnění ideového záměru zavedení systematického výcviku strojvedoucích v ČR, který je uveden v implementačním plánu k Akčnímu plánu rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 schválen vládou ČR, obsahuje projektovou kartu : ŽD-21 Trenažér a simulátor řízení kolejových vozidel.
Cílem projektu je realizace prototypu simulátoru vozidla MHD včetně návrhu metodiky výcviku.
Vytvoření a certifikace metodiky (do data ukončení projektu) pro objednatele veřejné drážní dopravy, jejímž cílem je identifikace potenciálních synergických efektů mezi různými hierarchickými vrstvami obsluhy pro plánování efektivního konceptu linek na principu integrálního taktového jízdního řádu. Metodika zohlední princip přiměřenosti obsluhy vzhledem k přepravní poptávce očekávatelné v daném území, jakož i efektivitu nasazení vozidel. Dalšími výstupy projektu bude síťový návrh (vertikálně i horizontálně) integrovaného provozního konceptu společného pro více objednatelů veřejných služeb a seznam záměrů výstavby nových železničních zastávek, jejichž realizace by snížila systémovou efektivitu obsluhy území veřejnou drážní dopravou.
Cílem řešení tohoto projektu je zajistit přechodnost interoperabilních železničních kolejových vozidel na regionální tratě s ohledem na minimalizaci investičních nákladů, zajistit ekonomicky udržitelnou aplikaci požadavků TSI na regionální tratě s ohledem na potřebu zajištění konkurenceschopnosti železnice ve vztahu k ostatním druhům dopravy a zajištění harmonizace podmínek mezi jednotlivými druhy dopravy.
Cílem je navrhnout postup optimální vzájemné interakce parametrů infrastruktury a vozidel s ohledem na dopady na požadavky železničního provozu směrem k objednatelům závazků veřejné služby a konečným zákazníkům. • Optimalizace vztahů provozovatelů infrastruktury a vozidel a podnikání na železnici. • Posouzení podílů kapacit mezi osobní a nákladní dopravou na kapacitně vytížených trasách a stanovení požadavků na výkonnostní parametry jednotlivých segmentů dopravy. • Nové technologie a inovace směřující ke zvýšení kapacity a bezpečnosti na železnici i s ohledem na udržení pozitivního vlivu železnice na životní prostředí. • Zlepšení nabídky v mezinárodní železniční dopravě.
Během projektu dojde k vytvoření nových metod pro ověřování shody odbavovacích a informačních systémů ve veřejné osobní dopravě (OIS) a k jejich praktickému ověření pomocí za tím účelem vyvinutých funkčních vzorků některých velmi specifických zařízení, HW a SW, které budou integrovány do certifikačního pracoviště OIS. Toto certifikační pracoviště bude uvedeno do stavu poloprovozu a bude bezprostředně použitelné pro ověřování interoperability současných a nově budovaných systémů OIS v ČR.
Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj změny poháněcího media u lokomotivy řady 714 výměnou dieselových motorů za motory spalující CNG, vyřešením palivového a výfukového ústrojí, změnou na systému chlazení motoru a provozních kapalin a umístěním lahví seCNG. Realizace projektu umožní snížit provozní náklady lokomotivy na palivo. Lepší parametry dosahují tyto aplikace i v oblasti životního prostředí a to snížením vypouštěných emisí ve výfukových plynech (CO, NOx) a snížením hlučnosti.
1) Ukázat rozdíl, včetně terminologie, mezi dálkovým ovládáním zabezpečovacího zařízení a dálkovým řízením železničního provozu. 2) Stanovení koncepce základní provozní technologie v rámci řízení železničního provozu. 3) Postupná realizace regionálních dispečerských pracovišť (RDP) s vazbou na centrální dispečerská pracoviště (CDP) Praha a Přerov. 4) Prověření nezbytnosti dvou CDP 5) Ukázat zásadní rozdíl mezi dálkovým řízením provozu v traťovém úseku a v železničním uzlu. 6) Stanovení koncepce způsobuřízení RDP a CDP ve vztahu k železničním uzlům a jejich technologii práce. 7) Prokázat jednoznačnou vazbu výše uvedených aspektů na následná ekonomická a finanční rozhodnutí, tedy na smysluplné a transparentní využívání vložených státních investičních aprovozních finančních prostředků. 8) Ukázat konkrétní zvýšení bezpečnosti provozu, a to zejména v návaznosti na evropský systém řízení (ERTMS) při zajištění technicko-provozní propojitelnosti (interoperability) evropského železničního systému na úrovni řízení železničního provozu, zejména při vyšších provozních rychlostech vlaků. 9) Prokázat nezbytnost realizace koordinačního pracoviště TOP managementu, zejména pro případy operativního řízení při nehodách a mimořádnostech i ve vazbě na IZS státu. 10) Prokázat nezbytnost operativního, ale i zcela systematického a jednoznačného řízení železničního provozu formou přesně stanovených postupů v rámci jednotlivých dílčích činností. 11) Prokázat nezbytnost vzájemné vazby dispečerských pracovišť správy dopravnícesty, servisních pracovišť, dopravců, integrovaného dopravního systému a logistiky. 12) Prokázat nezbytnost výcvikového střediska s odpovídajícími technologiemi pro takto koncipované řízení železničního provozu v ČR ve vazbě na evropský železniční systém.
Cílem projektu je zjistit vliv konstrukce železniční koleje na emise hluku. Budou provedena měření emisí hluku od konkrétních vlaků projíždějících po různých konstrukcích železničního svršku. Existuje několik metodik (zahraničních i tuzemských) na výpočet emisí hluku od projíždějících vlaků při návrhu úprav trati, ale žádná není ověřena na současný stav v ČR z hlediska složení vozového parku, skladby a charakteristik vlaků a konstrukce koleje. Dochází tak často k disproporcím mezi předem vypočtenými hodnotami hladiny akustického tlaku a po realizovaných úpravách reálně naměřenými hodnotami. To vede k nadbytečným investičním (příp. provozním) nákladům na protihluková opatření - jsou buď nedostatečná a musí se realizovat dodatečně, nebo předimenzovaná, atudíž z hlediska provozovatele dráhy vynaložená zbytečně. Projekt tedy odpoví na otázku, jaké konstrukce železničního svršku způsobují jaké emise hluku od projíždějících vlaků podle charakteru železničního provozu v podmínkách ČR.
Zpracovat metodiku standardního popisu sítě železničních tratí a návrh technického, SW a provozního zabezpečení u správců železniční infrastruktury v ČR. Vytvořit předpoklady pro jednotné uplatnění metodik a směrnic EU v oblasti ŽDC a interoperability.
Parametrizace železniční sítě v ČR z hlediska její zapojení do dopravní obslužnosti zkvalitněním nabídky, a to definovaním optimálních taktových uzlů sítě, z pohledu přestupních vazeb a prostorové dostupnosti území.